Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, June 2, 2012

Perang Salib

Dalam lintasan sejarah, selain perang Salib (the crusade), mungkin belum ada tragedi yang begitu dahsyat dampak jangka panjangnya bagi peradaban dunia. Perang ini telah melibatkan seluruh kekuatan Barat-dalam hal ini Kristen-melawan Imperium dinasti Abbasiyah-dalam kaitannya dengan Islam. Perang ini terjadi dari tahun 1099 sampai 1291 M sehingga merupakan perang terbesar dan terlama sepanjang masa. Dampaknya pun sangat luar biasa hingga kini. Peristiwa runtuhnya gedung WTC (11/8) adalah bukti jejak-jejak dampak dari perang salib tersebut. Padahal perang tersebut lebih banyak mengarah pada unsur politisnya daripada unsur keyakinan. Agama akhirnya dijadikan alat pembenaran demi melegalisasi perang tersebut.

No comments:

Post a Comment

Berkomentarlah dengan baik dan berkaitan dengan artikel yang anda baca di atas. . . >Terima Kasih Atas Perhatiannya. . . saya ucapkan terima kasih. . .dan selamat berkomentar. . .!!

Note :

Terima kasih telah membaca artikel blog saya , , , semoga artikelnya bermanfaat untuk anda semua. . . Dan jangan lupa mampir lagi ya. . !!